З обговорення на сайті:
Тарас Дишкант написав:
А за моїми дослідженнями кімерійців вигадав Геродот і такого великого переселення народів не було – це також його вигадка, як і іраномовність самих скіфів. До певної міри це підтверджують теперішні дослідження народів по гаплогрупах.
Про велике переселення народів не йдеться. Сучасні дослідження навпаки стверджують, що дуже важко розрізнити пам’ятки”кіммерійські” і ранньоскіфські, оскільки вочевидь носії цих культур були споріднені між собою.
Щодо гаплогруп, Ви дуже помиляєтеся, бо генетика людини не має жодного відношення до її мови чи культури.
А щодо “вигадки” кіммерійців Геродотом, то проти цього свідчать як ассирійські клинописи, так і топоніми, що дожили до римських часів – це одній людині, Геродоту, “фальсифікувати” було просто не під силу
Тарас Дишкант написав:
Артеме просто підіть моїм шляхом. Ось досить давно зібрався я написати серйозну річ про скіфів. Звісно , що тут треба починати із їх попередників кіммерійців. Ось я беру і всі згадки про кімерійців що є в Геродота друкую на одному листочку…І якщо Вас, Артеме не подивує п*ятикратна згадка одного й тож сюжету про кіммерійців то дальше щось говорити нам не про що. Ось Ви пишите що кіммерійська і скіфська культура є дуже подібними. А за Геродотом скіфи прийшли з Азії, за Кавказу і ніяких слідів від того немає ? Тут ближні родичі із Дакії до нас завітали – липицька культура і все ясно археологам, що це трохи інші люди. Описи країн, народів, географія і тоді були в руках Геродота так що вигадати тут йому щось таке корисне для афінського народу не було проблемою.
По-перше, пане Тарасе, якщо Ви уважно прочитали написане вище, то там йдеться про те, що “під назвою “кіммерійці” античні автори розуміли все населення Північного Причорномор’я передскіфської епохи”.
По-друге, ранньоскіфські чи “кіммерійські” пам’ятки відомі археологам і за кавказькими, і за закавказькими матеріалами, і на разі археологія дає сякі-такі, але підтвердження розповідям Геродота про початковий період історії Скіфії. Відсилаю Вас до праць Іванчика, одна з них вказана у бібліографії статті.
Тарас Дишкант написав:
На жаль Іванчика не читав, але раз Ви повторюєте те що було написано про кіммерійців раніше то можна зробити висновок, що чогось кардинального у Ів. немає? Хотів написати що Геродот придумав кіммерійців а після нього усі автори почали це повторяти. Але ось Гелланік згадував скіфське племя АМАДОКИ і їх землю Амадокію. Про Амадоцьке озеро, місто Амадока і гори Амадоцькі і народ амадоків – все це є у Європейській Сарматії в описі Клавдія Птолемея. Питання Артеме тепер до Вас, Вам для домашніх роздумів: А чому шановний Геродот ні разу не згадав про народ амадоків, які як бачимо пережили усі перетурбації??? Ще можна запитати про скіфську царівну Томіру, яку Геродот називає массагетською і пише про неї не в розповіді про Скіфію кн.4 ?? А в Аріана вона скіфська цариця?
Пане Тарасе, мені важко сперечатися з Вами, оскільки я не розумію ходу Ваших думок, коментуючи статтю, Ви чомусь перейшли на амадоків і масагетську царицю, про яких у статті жодним словом не згадано. Можу лише зазначити, що у публікаціях Іванчика (зокрема у зазначеній у списку бібліографії) є між іншим перелік відомих на сьогодні письмових джерел з історії кіммерійців, і одним лише Геродотом вони не обмежуються.
Тарас Дишкант написав:
Артеме, мій хід думок такий, просто я тут дещо випередив хід дискусії: амадоки і массагетська цариця тут до того – що це викриває брехню Геродота в обидвох цих випадках. 1. Про амадоків він пише завуальовано, як скіфи-землероби, скіфи-рільники, 2. Массагетська цариця Томіра – це в цілому скіфська цариця. Мені здається усі інші автори що жили після Геродота тільки повторяли його версію. Кіммерійці дійсно жили, але тільки в поселенні на переправі через нинішню Керченську протоку. Для створення міфу про кіммерійців без сумніву прислужився видатний твір Гомера “Одіссея”, твори якого були відредаговані в 6 ст. до н.е. На Керченському півострові є грязеві вулкани і спонукали перших греків тут відчувати кінець світу , Ойкумени і т.п. У К.птолемея є мис Кіммерій якого я індентифікую, як кінецт ріки Кубані за м. Темрюком. За тим же Птолемеєм було місто Кімерій, яке знаходилося в Арабатській затоці – с.Заводське. Ці два кіммеріка цікаві тим що знаходяться вони на невеликих півостровах і при вітрах трьохстороніх тут завжди будуть хвилі. Хвиля з грецької “кіма”. В Керченській протоці також є хвилі різної природи. Тому я слово “кіммері…” виводжу з хвилі, все решту додумано істориками. Все таки добре перегляньте геродотові записи про кімерійців…
Ще раз повторюю (не знаю вже вкотре), крім Геродота, плем’я кіммерійців згадують і інші джерела, серед них і такі, що були створені ДО Геродота. Не варто у гонитві за сенсаційністю відкидати все, що не підходить до Вашої версії! Тим більше не варто вдаватися до дослідження етимології слів у мовах, яких Ви не знаєте, бо це хибний шлях.